Aanvang 20.30 uur.
Gijsbert Kok (links) met David Greco in concert!
Maandag 22 augustus a.s. maken de australische bas/bariton David Greco en de bekende organist Gijsbert Kok hun opwachting in de Ste. Agneskerk voor het vierde ‘Orgel-Plus-concert’ in deze Zomeravondreeks waar zowel de orgelliefhebber als die van de liedkunst aan zijn trekken komt. De australische bas/bariton zal exelleren in liederen van Purcell, Johann Christoph Bach, Händel en Frantz Schubert. De organist Gijsbert Kok zal de barok laten klinken in werk van Joh. Seb. Bach, Sweelinck en Homilius, de romantiek in bekende werken van de engelsman Edward Elgar en de fransman Alexandre Guilmant. Ook zal Gijsbert Kok een improvisatie, ingegeven door het publiek, geven op het Adema-orgel, waarvan hij de mogelijkheden door de jaren heen uitstekend weet te benutten en zijn publiek te boeien. Het concert in de Ste. Agneskerk begint om 20.30 uur, de toegang is gratis en na afloop is er een open-schaalcollecte die van harte wordt aanbevolen ter bestrijding van de onkosten.
De organist Gijsbert Kok begint met Jan Psz. Sweelinck met diens Ballo del Granuca. Sweelinck volgde zijn vader op als organist -van de Oud Kerk te Amsterdam, stond onder invloed van de Venetiaanse school en van de engelse virginalisten. De Psalmen á capella van zijn hand zijn nog altijd zeer geliefd, zijn fuga’s en orgelvariaties kunnen we zien als voorbeelden voor Joh. Seb. Bach, die ca. honderd jaar later geboren werd.
David Greco, de australische bas/bariton opent zijn optreden met een van de beroemdste liederen van Henry Purcell ‘An evening hymn on a ground’. De bas wordt steeds herhaald (net als in een passacaglia voor orge) de bovenstem (zanger) is steeds anders, variëert.
De Toccata, Adagio en Fuga is een groots werk waar de organist u vanavond de ware kunst van Johann Sebastian Bach laat horen. Vervolgens hoort u David Greco weer in een van de belangrijkste werken van Johann Christoph Bach, de klaagzang ‘Ach, dass ich Wassers g’nug hätte’. Deze Bach, een oom van Joh. Sebastian gold als een van de belangrijksten van de Bach-familie. Gijsbert Kok gaat door met een tweetal koraalbewekingen van Gottfried Homilius, die weer een leerling was van de hierboven genoemde Johann Sebastian.
Een groot kontrast volgt met het zingen van de aria ‘The trumpet shall sound’ uit de beroemde Messiah van Händel, een feestelijk stuk muziek, waar de trompetregister van het orgel als solostem klinkt. Velen onder u zullen het zeker bekend in de oren klinken. Vandaar gaan we naar de romantiek, met de zeer herkenbare March no.1 uit de cyclus ‘Pomp en Circumstance’. Ditmaal uitgevoerd op orgel, met daarin het bekende lied ‘Land of hope and glory’ waarmee Vera Lynn rond de oorlogsjaren van ‘40-’45 de engelse soldaten een hart onder de riem stak.
David’s slotoptreden hoort u in twee liederen van Frantz Schubert, het ene ‘Frühling’ ademt een luchtige noot, de ‘Litanei’ is weer ernstig en indrukwekkend.
Tussendoor zal Gijsbert Kok nog een inprovisatie geven over een thema ????, waarna hij zijn optreden besluit met een spetterend orgelwerk van de hand van de franse orgelvirtuoos, Alexandre Guilmant. We hoorden deze componist al eerder, het ‘Final’ uit de Première Sonate, opus 42.
Orgel- en liedkunst ontmoeten elkaar vanavond op een hoog niveau waar een ieder zeker van zal genieten.