Zevende Zomeravondconcert – maandag 8 augustus 2011 – Erik Jan Eradus – 20.30 uur

Informatie volgt zsm

Maandag 8 augustus  a.s. alweer het zevende concert in de Zomeravondserie in de  ‘Ste. Agneskerk’. De organist Erik-Jan Eradus verdedigt de barok in de personen van Joh. Seb. Bach met een groot orgelpreludium; diens tijdgenoot en neef Johann Gottfried Walther in een koraaalpartita over ‘Jesu meine Freude’.

Het tweede deel van de avond blinkt hij uit in zijn interpretaties van de grote franse orgelmeesters  Alexandre Guilmant, Marcel Dupré en Jehan Alain.  Meerdere keren heeft Erik-Jan zich bewezen een groot vertolker te zijn van met name de franse orgelliterattuur. Werken die met name op het egmondse Adema-orgel heel goed tot hun recht komen.  Tot slot van de avond verrast hij  met een minder bekend werk van de hand van de uit Oesbekistan (voormalige USSR) afkomstige Georgi Mushel. U hoort een Toccata uit diens eerste Suite voor orgel, een virtuoos stuk met een folkoristische inslag. De toegang is gratis, het oncert begint om 20.30 uur. Na afloop is er een open-schaalcollecte die van harte wordt aanbevolen ter bestrijding van de onkosten.

Over het programma melden we nog het volgende: Van Johann Sebastian Bach opent  Erik-Jan met een groot orgelpreludium. Hier brengt hij eerst de barokmuziek tot leven gevolgd door een koraalpartita van Bach’s neef Johann Gottfried Walther over ‘Jesu menie Freude’. Walther werd geroemd om zijn behandeling van het contrapunt, – de kunst om op een bestaande melodie één of meerdere melodiën op te zetten die harmonisch samenklinken- . Zijn rijke kunst op dat gebied en de uitgave in 1732  van het ‘ Musicaliche Lexicon’; feitelijk de eerste grote systematische muziekencyclopedie; maakten hem tot een volwaardige vertolker van de barokmuziek uit die tijd.

Guilmant’s werken hoorden we enkele weken geleden ook al eens in de 3e Sonate, toen aan de hand van Jochem Schuurman. Vandaag diens Meditation uit de  Sonate no. 6.  Guilmant die als orgelvirtuoos vele reizen maakte door Italië , Engeland en Rusland wordt deze avond opgevolgd door een leerling in de persoon van Marcel Dupré, die ook ooit leraar werd aan het Parijs’ Conservatorium. Van hem hoort u een drietal korte bewerkingen over latijnse kerkmotieven.  Als opvolger van Guilmant en Charles-Marie bereisde hij als orgelgrootheid en componist ook een groot aantal landen over heel de wereld.

Van de hand van Jehan Alain, de jongste broer van de nog steeds beroemde organiste Marie-Claire Alain (* 1926) hoort u diens ‘Choral Dorien’.  Opmerkelijk genoeg was Alain weer een leerling van de hierboven genoemde Dupré die helaas in zijn korte leven, hij werd slechts 29 jaar, toch een belangrijk stempel zette op de franse orgelcultuur. Ook na diens dood in 1940  worden nog steeds orgelwerken van hem  uitgegeven. Tot slot van de avond leeft Erik-Jan zich uit in een Toccata  van de Oesbeekse componist Georg Mushel. In dit geval uit de 1e Suite voor orgel.

Hoewel gevormd aan het Moskouse Conservatorium, componeerde Mushel in een west-europese traditie met daarin elementen van de muziek van Debussy, Ravel en Prokofiev. Toch hoort  u ook hier weer de folkloristische klanken van de volksmuziek uit Oesbekistan, zijn geboorteland.